Investeren in Information Architecture

Datum:20-08-09  |  Tijd:13:35  |  Door: Sytze Mosselaar

Deze week meldt het Financieel Dagblad dat maar 5% van ondernemend Noord-Nederland tevreden is over hun eigen site. Opvallend is dat 75% van de ondernemers zich onbegrepen voelt en daarnaast vinden ze (70%) dat de leveranciers zich strategischer moeten opstellen.

In mijn rol als Information Architect (IA) kan ik deze conclusies uit het ondernemerskamp alleen maar toejuichen, het betekend namelijk dat het paradigma over IA's aan het veranderen is. Het is bewezen dat de bovenstaande percentages verlaagd kunnen worden wanneer  er door ondernemingen meer wordt geinvesteerd in Information Architects. Tegelijkertijd bedenk ik mij ook hoe moeilijk het is om in dit, vaak ontastbare, vakgebied investeringen los te krijgen bij de ontwikkeling van een bepaald informatiesysteem.

Hieronder een aantal vragen die u zich als ondernemer moet afvragen voordat u beslist geen IA in te huren bij het realiseren van een nieuwe website of ander (complex) informatiesysteem;

  • Wat kost het uw bedrijf als bezoekers gefrustreerd raken door een slecht georganiseerde website?
  • Wat kost het uw bedrijf als bezoekers niet de juiste informatie kunnen vinden?
  • Wat voor waarde hecht u aan bezoekers die uw producten of diensten online bestuderen?
  • Wat kost het u als de website geredesigned moet worden omdat informatie niet vindbaar blijkt te zijn of omdat de website toch niet schaalbaar is?
  • Wat kost het als u bezoekers/ gebruikers een cursus moet geven voordat zij gebruik kunnen maken van het systeem?
  • Wat is de schade aan uw merk als blijkt dat bezoekers van uw website niet goed bedient worden?

Natuurlijk zijn er meer disciplines belangrijk bij het ontwikkelen van een dergelijk informatiesysteem, denk bijvoorbeeld aan development en design. Echter is Information Architecture een belangrijke schakel tussen de ondernemer en zijn (online) klanten en denk ik dat IA's de onbegrepen ondernemers beter kunnen begrijpen en haar wensen kunnen vertalen naar een succesvol concept.

Ondersteund door de gedachte dat het bij onze klanten resulteert in een veel hogere ROI (Return On Investment), kan ik u verzekeren dat de extra investering zeker de moeite waard is.

Wilt u vrijblijvend meer informatie over Information Architecture? Neem dan contact met mij op.

« Terug naar het overzicht van de artikelen

 

Over Sytze Mosselaar

#
Sytze is één van de oprichters van Imano Creatives en eindverantwoordelijke voor alle zaken die met usability of design te maken hebben.

Contactgegevens
telefoon   058 - 7501310
telefoon sytze@imano.nl
 

Interesse?

Wilt u graag meer informatie ontvangen over onze diensten? Of wilt u een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek?
Neem dan contact met ons op.

 

Contact

Imano Creatives
Vossepol 41
9231 HG Surhuisterveen
Postadres:
Vossepol 41
9231 HG Surhuisterveen
Telefoon: 0512 362760
E-mail: info@imano.nl
KvK: 01114834
Case: 

SportStroom

De opdracht

SportStroom is een snel groeiend collectief van sportverenigingen met als missie: door gezamelijke inkoop besparingen te bereiken voor deelnemende…


Lees meer over deze case »
Case: 

Annema's Vis

De opdracht

Annema's Vis uit Hurdegaryp heeft naast 3 viswinkels in Hurdegaryp, Leeuwarden en Dokkum ook een visgroothandel met vele klanten verspreid over…


Lees meer over deze case »